Okienko pre rodičov

W-sed

Ako vyzerá W-sed

Ak dieťa sedí správne, čiže nohy má vystreté pred sebou a zadok položený na zemi, je to v poriadku. Táto poloha posilňuje svaly trupu a bedier. Nesprávny je tzv. W-sed-známy ako sed medzi pätami, kedy dieťatko má nohy pokrčené v kolienkach a päty vedľa zadku z každej strany.

Prečo nie je W-sed optimálny?

– čím širší je tvar „W“, tým menej sú zapojené chrbtové a brušné svaly dieťaťa,

– spôsobí, že chrbát je ohnutý do príliš veľkého oblúka, čo môže spôsobiť nedostatočný vývoj zakrivenia chrbtice,

– vyvíja tlak na vyvíjajúce sa kĺby dolnej časti tela, ako sú bedrové kĺby a kolená,

– hypermobilné deti sediace v polohe „W“ zaťažujú kĺby a tiež oslabia svaly trupu, pretože sa od nich nevyžaduje, aby boli také aktívne,

– tlak na krk, plecia a hornú časť chrbta sa zvyšuje, keď sedíte dlhšie v polohe „W“.

Čo robiť, ak moje dieťa sedáva vo W-sede?

Je preto vhodné dieťa posádzať normálne s nohami pred telom. Vyžaduje si to prax, aby sa rozvinula potrebná flexibilita a kontrola takéhoto sedu. V bežnej praxi môžete napríklad dieťa sediace na pätách jemne dať do správnej polohy a povedať niečo ako: “nožičky dopredu”. Neskôr vám bude stačiť povedať “heslo” a dieťa bude vedieť, že má zmeniť polohu.

Dieťa obľubujúce W-sed zrejme nebude zo zmeny na klasický sed nadšené. Nová poloha je preň nepohodlná a neznáma, pretože vyžaduje väčšiu námahu. Preto trvá dlhý čas, kým si na nový spôsob sedenia zvykne a začne ho uprednostňovať.

Okrem klasického sedu môžete deti “napraviť” do iných polôh, ktoré sa mu možno budú páčiť viac. Napríklad pokľaknúť na jedno koleno, turecký sed, sed na vyvýšenej podložke.

Ako môžeme zmeniť vplyv „W“ sedenia?

Najefektívnejším spôsobom je dieťa motivovať viac k pohybu, najmä tým, že vykonáva rozsiahlejšie a rozmanité pohybové aktivity, ktoré zapájajú a spevňujú brušné a chrbtové svaly (jadro), rozvíjajú dýchanie. Treba podporovať dieťa v pohybe, ktorý ho baví, je mu prirodzený a má z neho radosť.

Výborné sú cvičenia a hry na rozvoj tzv. ideomotorických funkcií: koordinácia, priestorová orientácia, predvídateľnosť pohybu a jeho plánovanie, balančné cvičenia. Rozvíjanie jednotlivých pohybových zručností a schopností  je proces, ktorý si vyžaduje čas a pravidelnosť v cvičení.

 

OZNAČENIE VECÍ

Prečo označovať oblečenie, ktoré dieťa nosí do jaslí?

Dôvod, prečo opatrovateľky vyžadujú, aby boli veci detí podpísané je:

– je to pomôcka pre deti, aby si pri obliekaní spoznali svoje oblečenie

– je to pomôcka aj pre pani opatrovateľky, aby v spleti rovnakých častí uniformy rozpoznali, ktorá časť komu patrí

– aby sa nezamieňali osobné veci detí ako sú čiapky, bundy, šály, papuče, topánky a podobne

Deti si nepoznajú svoje veci. Rodičia by mali deťom ukázať a pripomenúť čo si obliekajú, aby si to deti mohli neskôr identifikovať. Pri označovaní obuvi a oblečenia do jaslí sú výborným pomocníkom rôzne fixky či nášivky. Našťastie dnes už aj výrobcovia oblečenia myslia na to, aby bunda či svetrík našli svojho majiteľa a tak na ňom nájdete štítok, kde rodič iba dopíše meno dieťatka.

Ak na oblečení, ktoré nosí vaše dieťa takýto štítok nie je, pomôže vám:

  • Permanentná fixka na textil;
  • Vyšiť iniciály mena;
  • Napísať meno dieťaťa na visačku;